Να ελέγξουμε όλες τις κεραίες τηλεφωνίας στη Δημοτική Περιφέρεια Κούνου
Ρεπορτάζ: Ιωάννης Σπ. Λαζαράκος
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgakP3wgNmDfMFUEi2qbl6vVfAJL8dPXsuiwONQvD34sAHgPyUtC5Ka4R-i9hkQnlVT3F1GG2D5T2A1bWaZZOfX2uZOqga5wKeYANkLOcQBiwxTy45O9KUJhFTIKBaYGWIwVMK_oI6a2lA/s1600/%CE%BA%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%B9%CE%B1+%CE%9A%CE%AD%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%82.jpg)
Εμείς ως Σύλλογος του Κούνου, αγαπητέ Δημήτρη οφείλουμε να σε συγχαρούμε για το πατριωτικό σου ενδιαφέρον και να σου απαντήσουμε στο ερώτημά σου, ότι, θα συστρατευθούμε μαζί σου ώστε να συνεχίσουμε τον αγώνα με πείσμα και σθένος.
Ως γνωστό παρόμοια κεραία λειτουργεί και στον Κούνο, παραπλήσια της οικίας του αείμνηστου και αγαπητού μας Νικολάου Θεοδώρου Παπαδόγγονα και στον επαρχιακό δρόμο προς Δρυ - Κέρια - Γερολιμένα.
Το δημοσίευμα είναι το εξής:
Εδώ και μία τριετία περίπου, στην (κατά τα άλλα παραδοσιακή και διατηρητέα) Κέρια του δήμου Ανατολικής Μάνης, στην Κοινότητα Κούνου, συντελείται ένα έγκλημα σε βάρος της υγείας μας, του περιβάλλοντος και του πολιτισμού μας.
Κυριολεκτικά δίπλα στα σπίτια του χωριού μας και πάνω από τα κεφάλια μας.Τι και εάν η αρμόδια Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων έχει ζητήσει, ήδη από τον Ιούνιο του 2013, με απόφασή της την άμεση απομάκρυνση της επίμαχης κεραίας κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, διότι προσβάλλει το περιβάλλον των βυζαντινών ναών και των αρχαίων μνημείων του χωριού, που βρίσκονται πολύ κοντά στην κεραία;
Τι και εάν η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) επέβαλε σε βάρος των παρανομουσών εταιρειών τις μέγιστες δυνατές κυρώσεις της για παραβίαση της τηλεπικοινωνιακής νομοθεσίας, με δύο πρόσφατες αποφάσεις της τον Ιούλιο του 2013;
Τι και εάν η αρμόδια Πολεοδομία του δήμου Ανατολικής Μάνης έχει χαρακτηρίσει ήδη από τον Μάιο του 2012 τον επίμαχο πυλώνα αυθαίρετο και κατεδαφιστέο ;
Και όμως ….Η ύψους 12 μέτρων κατασκευή κεραίας είναι ακόμη εκεί και εκπέμπει ανενόχλητη την ακτινοβολία της, για να θυμίζει σε όλους μας ότι τελικά τα Συνταγματικά δικαιώματά μας, για την προστασία της υγείας, του περιβάλλοντος και του πολιτισμού μας, ούτε δεδομένα είναι αλλά ούτε και τόσο κατοχυρωμένα όσο θέλουμε να νομίζουμε.
Και εδώ ανακύπτει το σύνηθες δίλημμα για τον ενεργό πολίτη και για κάθε ενδιαφερόμενο πολιτιστικό φορέα ή σύλλογο: αδιαφορία για όλα τα παραπάνω ή συνέχιση του αγώνα με πείσμα και σθένος, για την εφαρμογή επιτέλους του νόμου και την προστασία μας;
Η ευθύνη και το χρέος, προσωπικά πιστεύω ότι επιβάλλουν το δεύτερο.
Μάρτιος 2014
Δημήτρης Π. Μαριόλης
Δικηγόρος στο Εφετείο Πειραιά
Ιστορικός
Εμείς ως Σύλλογος του Κούνου, αγαπητέ Δημήτρη οφείλουμε να σε συγχαρούμε για το πατριωτικό σου ενδιαφέρον και να σου απαντήσουμε στο ερώτημά σου, ότι, θα συστρατευθούμε μαζί σου ώστε να συνεχίσουμε τον αγώνα με πείσμα και σθένος.
Υποβολή Ερωτήματος / Καταγγελίας
Διερεύνηση Ερωτήματος/Καταγγελίας
Διενέργεια Αυτοψίας
Κυρώσεις
Η ανωτέρω απόφαση επιβολής ποινών κοινοποιείται στην αρμόδια Εισαγγελία στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας προς επιβολή των προβλεπόμενων ποινικών κυρώσεων και στην αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία, η οποία και διατάσσει την κατεδάφιση των παράνομων κατασκευών κεραιών.Όμως θα προχωρήσουμε το ρεπορτάζ λίγο ακόμη, αν και το θέμα δεν εξαντλείται τόσο γρήγορα, όλοι αντιλαμβανόμαστε πως πρόκειται για τεράστιο ζήτημα και με πολλές σκοτεινές ή αθέατες πλευρές. Βεβαίως ούτε από εδώ έχουν λείψει τα δημοσιεύματα, κυρίως στο διαδίκτυο, για μίζες και διαπλοκές…
Δεν αμφιβάλει κανείς σήμερα, ακόμη και αν είναι κάπως, ότι από τη μια μεριά είναι τα πρόβατα κι’ από την άλλη ο λύκος. Δηλαδή ο ανημέρωτος λαός και μη ενεργός είναι το πρόβατο και όλα τα λαμόγια με τις τυχόν ασυνείδητες εταιρείες (αυτές που μπροστά στα τεράστια κέρδη γράφουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους τη δημόσια υγεία), είναι ο λύκος. Αυτή πραγματικότητα αντιστρέφεται και οτο πρόβατο γίνεται λιοντάρι αν ενδιαφερθεί και ενημερωθεί.
Διαβάστε λοιπόν το τι έγινε
και τι ειπώθηκε στη Λαϊκή Συνέλευση
ενάντια στην κεραία Ιπποκράτους 163-165.
Πέμπτη, 4 Ιουλίου 2013
Δεν πιθανολογείται πλέον αλλά έχει ήδη αποδειχθεί τόσο επιδημιολογικά στον άνθρωπο όσο και με πειράματα σε κύτταρά του και σε ζώα η σύνδεση της έκθεσης στις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες των κεραιών βάσης με την θραύση του DNA, και με την συνεπαγόμενη πρόκληση καρκινογενέσεων, και με πληθώρα άλλων ασθενειών. Παρόμοια στοιχεία υπάρχουν και για την επικινδυνότητα των κεραιών βάσης του ασύρματου δικτύου WiFi (η WLAN) το οποίο αναπτύσσουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (και Δήμοι, Νομαρχίες, επιχειρήσεις και ιδιώτες σε όλη τη χώρα), για τα οποία κάνω διεξοδική αναφορά την ιστοσελίδα μου http://www.biology.upatras.gr/cgeorgiou. Η πρόκληση ασθενειών στον άνθρωπο έχει ήδη δειχθεί από πληθώρα ερευνών που έχουν διεξαγάγει τόσο τα μελή της προαναφερθείσας διεθνούς επιστημονικής οργάνωσης ICEMS, όσο και από μελέτες πολλών άλλων επιστημόνων όπως η REFLEX Study 2004, και η Έκθεση ΒιοΠρωτοβουλίας (BioInitiative Report) το 2007, από συλλογή ερευνών που δημοσιεύτηκαν σε διάφορα επιστημονικά περιοδικά [π.χ. στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Παθοφυσιολογία (Pathophysiology, τόμος 16, 2009)], και από πλήθος πιο σύγχρονων μελετών.
Στις ακτινοβολίες των κεραιών κινητής τηλεφωνίας εξαιρετικά ευάλωτος είναι ο εγκέφαλος και γενικότερα ο οργανισμός ιδιαίτερα των παιδιών αλλά και άλλων ευπαθών ομάδων (που περιλαμβάνουν άτομα με μειωμένο ανοσοποιητικό σύστημα, με βηματοδότες, με υπερευαισθησία στις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες, έγκυες γυναίκες, ηλικιωμένους κ.λπ.). Αυτό επιβεβαιώνεται από το πρόσφατο εύρημα της κατά 50% αύξησης των θανάτων από καρκίνο εγκεφάλου σε σχέση με αυτόν από τις λευχαιμίες σε παιδιά κάτω από 15 ετών (και με αυξητική τάση 2% τον χρόνο). Χρήζει ιδιαίτερης επισήμανσης το ότι ο χρόνος εμφάνισης καρκίνου στον εγκέφαλο από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία της κινητής τηλεφωνίας είναι γύρω στα δέκα χρόνια. Αυτή η επικινδυνότητα της είναι μεγαλύτερη ακόμα και αυτής του καπνίσματος διότι ο εξ αυτού χρόνος εμφάνισης καρκίνου στους πνεύμονες είναι διπλάσιος (20-30 χρόνια).
Προς ενίσχυση αυτού, τα υφιστάμενα για την Ελλάδα όρια ασφαλούς έκθεσης στις ακτινοβολίες της κινητής τηλεφωνίας είναι περίπου 500 εκατομμύρια φορές πάνω από τα φυσικά όρια (31.5 έως 63 τρισεκατομμύρια φορές πάνω από την κοσμική ακτινοβολία), ενώ βιολογικές βλάβες έχουν διαπιστωθεί σε πειραματόζωα ακόμα και σε έκθεση 10.000 φορές κάτω από τα υφιστάμενα όρια. Ενδεικτικά, στην πόλη Salzburg της Αυστρίας τα συνιστώμενα όρια προφύλαξης σε εσωτερικούς χώρους είναι 1 εκατομμύριο φορές χαμηλότερα από τα ελληνικά.
Επισημαίνω ότι τα όρια που έχουν τεθεί από την ελληνική νομοθεσία ναι μεν συμφωνούν με τα όρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) αλλά παραμένουν επικινδύνως ανεπαρκή, διότι όπως και των υπόλοιπων χωρών ορίστηκαν το 1999 από την ICNIRP (Διεθνής Επιτροπή για την Προστασία από τις Μη Ιοντίζουσες Ακτινοβολίες) η οποία αγνόησε προκλητικά τις μελέτες που έδειχναν την ύπαρξη των κατ’ εξοχήν επικίνδυνων μη θερμικών βιολογικών επιδράσεων των ηλεκτρομαγνητικών ακτινοβολιών. Αυτό το γεγονός επιβεβαιώνεται και από την απόφαση του ΠΟΥ και της Διεθνούς Οργάνωσης Ερευνών στον Καρκίνο (ΙΑRC) στις 31-05-2011 με την οποία κατατάσσουν τις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες των κινητών κ.λπ. στους πιθανούς καρκινογόνους παράγοντες.
Τα διεθνή όρια προφύλαξης είναι το αποτέλεσμα κυρίως διαπλεκόμενων οικονομικών συμφερόντων με εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρικής ενέργειας [όπως αποκαλύπτονται σε σχετικό άρθρο μου στην εφημερίδα Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία στις 01-11-2009, με τίτλο «ΠΟΥ τα όρια, πού η διαπλοκή» στην διαδικτυακή ιστοσελίδα http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=01/11/2009&id=97353).
Συγκεκριμένα, τα όρια αυτά τα προσδιόρισε η ICNIRP με επιστημονικώς αναξιόπιστη μέθοδο, χρησιμοποιώντας ως προσομοιωτή του εγκεφάλου ενήλικα ανθρώπου ένα σφαιρικό δοχείο (!!!) γεμάτο με ένα χημικό υγρό. Σε αυτό το δοχείο-ψεύτικο εγκέφαλο εξετάστηκε μόνο η υπερθέρμανση του τεχνητού εγκεφαλικού υγρού από τις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες. Δηλαδή, τα υφιστάμενα όρια προφύλαξης λαμβάνουν υπόψιν μόνο τις θερμικές και όχι τις άκρως επικίνδυνες μη θερμικές επιπτώσεις των ακτινοβολιών της κινητής τηλεφωνίας. Ακόμα όμως και με αυτό το αναξιόπιστο κριτήριο της υπερθέρμανσης, τα υφιστάμενα όρια δεν έλαβαν καν υπόψη το μικρό μέγεθος του κρανίου των παιδιών, την ύπαρξη οργάνων εκτός του κρανιακού οστικού περιβλήματος (μάτια, αυτιά). Ούτε βέβαια έλαβαν υπόψιν τις μη θερμικές βιολογικές βλάβες των ακτινοβολιών αυτών στο DNA και στον ανθρώπινο οργανισμό ως σύνολο.
Η αναξιοπιστία του ΠΟΥ, αλλά και της ICNIRP (της επιστημονικής οργάνωσης που, με τον αναξιόπιστα προσομοιωμένο ενήλικα εγκέφαλο, καθόρισε τα υφιστάμενα όρια τα οποία υιοθέτησε ο ΠΟΥ και η Ελλάδα), φαίνονται επίσης από τα ακόλουθα στοιχεία:
(α) Από την απόφαση (στις 31-05-2011) του ΠΟΥ και της Διεθνούς Οργάνωσης Ερευνών στον Καρκίνο (ΙΑRC) για τις καρκινογόνες δράσεις των ηλεκτρομαγνητικών ακτινοβολών, κι αυτό μετά από αλλεπάλληλες παρεμβάσεις, μεταξύ άλλων, της Διεθνούς Επιτροπής για την Ηλεκτρομαγνητική Ασφάλεια (ICEMS) και πολλών επιστημόνων. Εντούτοις, ο ΠΟΥ κωλυσιεργεί σήμερα να πάρει μέτρα προφύλαξης των πολιτών από τις ακτινοβολίες της κινητής τηλεφωνίας.
(β) Το ίδιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) με ψήφισμά του («Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 2ας Απριλίου 2009 σχετικά με τα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία» (ιστοσελίδα ντοκουμέντου του Ε.Κ.: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2009-0216+0+DOC+XML+V0//EL) εμμέσως πλην σαφώς αμφισβητεί την αξιοπιστία της ICNIRP και του ΠΟΥ. Συγκεκριμένα, στην παράγραφο #22 του ψηφίσματος το ΕΚ «καλεί τη Διεθνή Επιτροπή για την Προστασία από τις Μη Ιοντίζουσες Ακτινοβολίες (ICNIRP) και τον ΠΟΥ να είναι πιο διαφανείς και ανοιχτοί στον διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενου φορείς σε ό,τι αφορά τον καθορισμό των προτύπων». Δηλαδή, το συγκεκριμένο ψήφισμα μέμφεται και τους δύο αυτούς οργανισμούς για έλλειψη διαφάνειας και για αδιαλλαξία στις αποφάσεις τους σχετικά με τα όρια προφύλαξης, γεγονός που συνεπάγεται και την έλλειψη αξιοπιστίας των αποφάσεών τους.
Υπογραμμίζω επίσης δύο άλλα σημαντικά στοιχεία της πρόσφατης απόφασης του Ευρωκοινοβουλίου αναφορικά με τους κινδύνους για την υγεία από την κινητή τηλεφωνία (από κεραίες κ.α.). Στην παράγραφο Ι, η απόφαση επικρίνει τις δημόσιες αρχές των χωρών μελών της ΕΕ για πλημμελή ενημέρωση των πολιτών ως προς την προστασία της υγείας τους από τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία: «λαμβάνοντας υπόψη ότι η ειδική έκθεση του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία (αριθ. 272α του Ιουνίου του 2007) αποκαλύπτει ότι η πλειονότητα των πολιτών θεωρεί ότι δεν ενημερώνεται επαρκώς από τις δημόσιες αρχές για τα μέτρα προστασίας από τα πεδία».
Επισημαίνω επίσης ότι τα υφιστάμενα στην Ελλάδα όρια ασφαλείας, ακόμα κι αν είναι μειωμένα κατά 30-40% των διεθνών ορίων, δεν συνεκτιμούν την (υπερισχύουσα του Ελληνικού Ποινικού Δικαίου) Ευρωπαϊκή Αρχή της Προφύλαξης, όπως αντιθέτως υποστηρίζουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στην χώρα μας. Σύμφωνα με αυτή την Αρχή, “όπου ανακύπτουν κίνδυνοι σοβαρής ή μη αναστρέψιμης βλάβης, η μη διαθεσιμότητα πλήρους επιστημονικής βεβαιότητας δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σαν λόγος για την αναβολή της λήψης αποδοτικών μέτρων για την πρόληψη της υποβάθμισης του περιβάλλοντος” (από κάθε κράτος της ΕΕ και βέβαια και από την Ελλάδα). Με την ουσία αυτής της Αρχής συμβαδίζει, και υπερβαίνει τη υφιστάμενη νομοθεσία για τα όρια, η Ελληνική Συνταγματική Αρχή περί Προφύλαξης της Προσωπικότητας (από τοξικούς για τη δημόσια υγεία περιβαλλοντικούς παράγοντες, στους οποίους ασφαλώς εντάσσονται και οι ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες της ασύρματης κινητής τηλεφωνίας και τηλεπικοινωνίας).
Η μη συνεκτίμηση της Αρχής της Προφύλαξης από τα υφιστάμενα Ελληνικά όρια αποδεικνύεται από τους εξής λόγους: Το γεγονός ότι ο ΠΟΥ ταξινόμησε τις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες (των κινητών κ.λπ.) ως πιθανό καρκινογόνο παράγοντα καθιστά τα διεθνή και τα Ελληνικά όρια αναξιόπιστα και ευθέως παραβιάζοντα την αρχή της προφύλαξης. Επιπροσθέτως, τα Ελληνικά όρια παραμένουν έως και 100 φορές ή 10.000% υψηλότερα (συγκριτικά με την κατά 40% μειωμένη τους τιμή στην Ελλάδα) από αυτά που άλλες χώρες (π.χ. Γαλλία) της ΕΕ έχουν εφαρμόσει, γεγονός που σημαίνει ότι αυτές οι χώρες δεν υιοθετούν τα όρια του ΠΟΥ γιατί προφανώς με βάση τα νέα επιστημονικά δεδομένα τα θεωρούν επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία.
Επισημαίνω ότι το συγκεκριμένο φυλλάδιο της ΕΕΑΕ εκδόθηκε το 2001, αλλά σήμερα είναι πλέον γνωστοί οι μηχανισμοί βλαπτικής δράσης στην υγεία των μη θερμικών επιδράσεων. Αυτοί οι μηχανισμοί έχουν ήδη δημοσιευθεί ως επιστημονική Έκθεση από ερευνητές της προαναφερθείσας διεθνούς οργάνωσης ICEMS [με τίτλο ‘Non-thermal effects and mechanisms of interaction between electromagnetic fields and living matter’, Giuliani, L., Soffritti, M. (Eds), Ramazzini Institute European J. Oncology Library 5, 2010]. Σε αυτή την Έκθεση συμμετέχω ως συγγραφέας της επιμέρους μελέτης με τίτλο ‘Oxidative stress-induced biological damage by low-level EMFs: mechanisms of free radical pair electron spin-polarization and biochemical amplification’ (σελίδες 66-113).
Προκειμένου οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να αποδείξουν ότι κάποια κεραία τους δεν εκπέμπει πάνω από τα ισχύοντα όρια, παρουσιάζουν μετρήσεις ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας (ΗΑ) στην ευρύτερη περιοχή της κεραίας, που καταγράφονται από ειδικούς σταθμούς μετρήσεων ΗΑ, τους οποίους, όμως, χρηματοδοτούν οι ίδιες οι εταιρείες. Για παράδειγμα, τέτοια συστήματα καταγραφής ΗΑ είναι τα Προγράμματα ‘Ερμής’, ‘Πεδίον’ και ‘Φάσμα’, τα οποία υποστηρίζουν ότι καταγράφουν συνεχώς όλες τις πηγές ΗΑ σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας. Το πόσο ανεξάρτητες των συμφερόντων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας είναι αυτές οι μετρήσεις φαίνεται από τις πήγες χρηματοδότησης αυτών των προγραμμάτων. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις περιγραφές δραστηριοτήτων τους στις αντίστοιχες διαδικτυακές ιστοσελίδες, για τον ‘Ερμή’ «Ο τεχνολογικός εξοπλισμός του προγράμματος είναι χορηγία της εταιρίας κινητής τηλεφωνίας Vodafone» (Ερμής-www.hermes-program.gr/gr/creators.html), για το ‘Πεδίον’ «Οι σταθμοί μέτρησης είναι μια ευγενική χορηγία της Cosmote» (www.pedion24.gr/gr/dimiourgoi.html), και για το ‘Φάσμα’ «η WIND Hellas δημιούργησε το πρόγραμμα ΦΑΣΜΑ» (www.wind.com.gr/ConDows/00002074_Entypo_eke_21x21_.pdf).
Θα ήθελα τέλος να υπογραμμίσω ότι είναι τεχνικά εφικτή η κάλυψη των συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας ακόμα κι αν απομακρυνθούν οι κεραίες από κατοικημένες περιοχές, κάτι που συνεπάγεται κόστος το οποίο οι εταιρείες μπορούν άνετα να καλύψουν λόγω της μεγάλης οικονομικής ευμάρειάς τους. Αυτή την τεχνολογική δυνατότητα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας την επιβεβαιώνει και το καθ’ ύλην αρμόδιο Εργαστήριο Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων Ι.Τ.Ε., Ινστιτούτο Πληροφορικής, Εργαστήριο Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου σε γνωμάτευσή του (διαθέσιμη) για μέτρηση ακτινοβολίας από κεραίες κινητής τηλεφωνίας στο Ηράκλειο μετά από αίτηση ενδιαφερόμενου πολίτη σημειώνει: «Οι εταιρείες συνηθίζουν να ισχυρίζονται ότι είναι τεχνικώς αδύνατο να παρέχουν κάλυψη σε κατοικημένες περιοχές λαμβάνοντας υπόψιν νέους αυστηρότερους περιορισμούς για τις αποστάσεις των κεραιών από κατοικημένες περιοχές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου